marketingactie-op-1-in-google

Goede resultaten in Google

SEO, zoekmachineoptimalisatie iedereen die iets doet op marketinggebied heeft er verstand van of is er druk mee. We hebben 16 miljoen bondscoaches, ik heb wel eens het idee dat er net zoveel SEO-specialisten zijn.

Zelf ben ik er ook druk mee, voor klanten en voor m’n eigen website. Voor slechts een klein deel laat Google weten wat er nodig is om een toppositie te bereiken in de zoekresultaten. Daarom volg ik natuurlijk zoveel mogelijk de ‘regels’ die bekend zijn op SEO gebied. Maar het belangrijkste is volgens mij niet dat je alle regels volgt. Het belangrijkste is volgens mij dat je díe dingen schrijft op je site (en welke andere media dan ook) waar mensen wat aan hebben. Op die manier biedt je mensen iets relevants en waardevols en dat is natuurlijk ook precies wat Google graag wil.

Op deze manier schreef ik eerder iets over marketingactie en dat pakte erg mooi uit. Als je nu Googelt op ‘marketingactie’ dan staat EWMA.nl op het bovenste, onbetaalde plekje is echt wel een mooi resultaat. Vooral voor nu. Het kan morgen anders zijn als Google de ‘regels’ weer eens aanpast, of er iemand is die in de ogen van Google iets relevanters te bieden heeft. 🙂

 

marketingtactiek-jaarplanner

Rust met alle marketingtactiek in een jaarplan

Marketingtactiek is de beschrijving van wat je een jaar lang op marketinggebied allemaal doet. Op welk moment gaan de nieuwsbrieven eruit, wanneer adverteren we en hoe vaak werken we de website bij? En dat zijn natuurlijk maar een paar van vele keuzes die gemaakt worden in de marketingcommunicatie.

Er van te voren over nadenken is één, maar het vastleggen in een jaarplan helpt ècht.

Je marketingtactiek vastleggen in een jaarplan dat gebaseerd is op je marketingstrategie en uitmondt in marketingactie(s), geeft rust. Niet alleen rust, maar je verzekert je van regelmaat en focus op resultaat. Met die rust in de planning maak je je hoofd vrij voor die leuke, aansprekende en resultaatgerichte marketingacties die werken.

De tip: Denk er goed over na en leg het in je marketingtactiek vast. Werk het bij als de situatie erom vraagt. Leg het daarom niet alleen vast op papier maar in een handig Excelsheet. Je kunt deze kosteloos aanvragen.

 

Een goed doordachte marketingactie

Een marketingactie, klein of groot, wordt beter als ie goed doordacht is.
Een schitterende vormgeving met mooi gebruik van beeldmateriaal en pakkende teksten is niet goed genoeg.
Als je de tijd neemt het goed door te denken van doel tot meten, dan is de kans op een positief resultaat een stuk groter.

7 tips die houvast geven bij het plannen van een marketingactie kun je kosteloos aanvragen.

Vraag de 7 tips aan?PDF

 

actie kaartjes

Via ouderwetse post naar website bezoek. Werkt dat?

Resultaat, lead na kaartjesactie

Lead als resultaat van kaartjesmarketingactie

Ken je de volgende aanname? ?Mensen met een papieren uiting naar een website sturen, dat werkt niet.? Ik kan uit eigen ervaring het tegendeel beweren. De kaartjesactie waarmee ik mijn netwerk informeerde dat ik begonnen ben met EWMA, leverde goed en meetbaar resultaat op:

? 1 hete lead
? Een piek in bezoekersaantallen op mijn website
? 5 Email nieuwsbriefinschrijvingen
? 8 Kaartjes per post (inclusief een paar babysokjes)
? 2 Mensen op kraamvisite (met bier)

Opzet van de marketingactie

Mijn doel met de kaartjesactie was mijn netwerk informeren ?n in contact komen met mogelijke klanten. Beide is gelukt. Om dit te bereiken moest ik iets bedenken waarmee ik aandacht zou trekken. Van niet iedereen die ik wilde informeren heb ik een emailadres. Daarom was de postkaart de meest zinnige optie. Om extra op te vallen werd het een geboortekaartje. Natuurlijk m?t een geboorte zegel.

Call-to-action

Bij het opzetten van een marketingactie als deze is een call-to-action noodzaak. De enige actie die ik van de ontvanger vroeg was bekijk www.ewma.nl. Dit hebben veel mensen gedaan.

Kosten en opbrengsten

bezoekersaantallen na kaartjes marketingactie

Piek in bezoekersaantallen na kaartjes marketingactie

Meetbare resultaten daar ben ik gek op. Dus daarom deel ik het ook. Ik heb het ontwerp van de kaart zelf gedaan, de kosten van drukwerk en postzegels waren in het totaal 150 Euro.

 

Opbrengsten van deze marketingactie

Opbrengst Waarde Toelichting
1 Hete lead 100 Euro Als ik deze binnenhaal is dat 100 Euro zeker waard
1 Mooie piek in bezoekers aantallen op mijn website 50 Euro 50 Euro advertentie tegoed bij Google Adwords, had ik moeten uitgeven om hetzelfde te bereiken
5 Email nieuwsbrief inschrijvingen 12,50Euro 2,50 Euro als marktwaarde voor een adres in database is redelijk
6 Kaartjes per post een goed gevoel dus onbetaalbaar
2 Mensen op Kraamvisite met bier een gezellige avond dus onbetaalbaar

De totale opbrengst is dus 162,50 Euro en een onbetaalbaar goed gevoel.?Deze marketingactie heeft in bovendien bij veel mensen een glimlach opgeleverd.

Zal ik u helpen een succesvolle marketingactie op te zetten?

Neem contact op

 

Een website moet gewoon werken

Website

Als zelfstandig marketingadviseur heb ik natuurlijk een website. Ik heb er ook serieus over nagedacht. De website van EWMA moet het vooral doen. Wat is ‘het’? en wat bedoel ik met ‘doen’?

‘Het doen’ is voor mij in dit geval: ik moet mezelf er als adviseur netjes en doeltreffend mee kunnen presenteren. Daarom heb ik gekozen voor een eenvoudige WordPress website. Deze is heel gemakkelijk te onderhouden. En er zijn tal van plugins in omloop die helpen om alle ‘toeters en bellen’ erbij aan te knopen die ik maar kan bedenken.

Email

Daarnaast ben ik aan de slag gegaan met MailChimp. Leverancier van online emailsoftware. Super gebruiksvriendelijk en bovendien goed toe te voegen aan een WordPress website. Meld je aan om per mail EWMA nieuws te ontvangen.

? Meten van resultaat

Natuurlijk wil ik meten wat er gebeurt op mijn website. Dus maak ik gebruik van Google analytics. Mooi gereedschap, via een handige plugin aan mijn site toegevoegd.

Vormgeving

Het functioneren van de site gaat wat mij betreft voor op vormgeving. Ik maak gebruik van een standaardvormgeving van WordPress. De verdere aankleding heb ik voornamelijk zelf gedaan. De appels die als achtergrond fungeren zijn mijn eigen Elstars, zelf gefotografeerd. Wel zo makkelijk, dan is het 100% duidelijk wie de rechten over het beeld heeft.

Logo

Het logo met de payoff heb ik gedeeltelijk zelf bedacht. De uitwerking laten doen door Logo huis. Met hun hulp had ik in no-time voor een nette prijs een mooi en goed bruikbaar beeldmerk.

Logo EWMA Erik Willems Marketing Advies